Bøger om PCO / PCOS – Få mere viden om PCO

Hormonel Harmoni

Af Caroline Fibæk, Naturopat IBM & Stine Fürst, speciallæge i gynækologi og obstetrik

Her er bogen til dig, der gerne vil blive klogere på dine hormoner og om hvordan du får dine hormoner under kontrol. 

Bogen starter ud med at forklare hvad de forskellige hormoner betyder og hvordan de kommunikerer sammen. De forklarer blandt andet hvilken negativ effekt stress har på dine hormoner. Lave progesteronniveauer, som kvinder med PCO(S) typisk lider af, opstår ofte på grund af stress. I bogen forklarer forfatterne hvordan stress og mangel på progesteron hænger sammen og hvad du kan gøre, for at stabilisere dit stresshormon og dermed opnå et højere progesteronniveau. 

Efter at have læst om de forskellige hormoner, kommer man til en test, hvor man skal krydse en tjekliste af. Tjeklisten består af en masse symptomer på henholdsvis lave/høje østrogenniveauer, lave/høje progesteronniveauer, lave/høje testetoronniveaer og lave/høje koristolniveauer. Når du har taget testen har du måske fået en idé om, hvordan dine hormonniveauer ser ud og du kan derfra bliver du guidet til hvilke fødevarer du skal spise, for at et normalt hormonniveau. 

Bogen er meget letforståelig, og du behøver ikke at have nogen viden om hormoner, inden du går i gang med at læse den. 

Bogen er skrevet til alle kvinder der gerne vil have styr på hormonerne, og er altså ikke målrettet kvinder med PCO(S), så det er vigtigt, når man læser bogen, at man ikke læner sig for meget op af opskrifterne, men i stedet bruger den til at blive klogere på hormonbalancerne. Opskrifterne er lavet ud fra de antiinflammatoriske principper, hvilket bestemt også er nyttig, hvis man lider af PCO(S), men ulempen ved den antiinflammatoriske kost, er at det kan være svært at få nok fedt og protein.

Køb bogen her:

https://www.gucca.dk/hormonel-harmoni-bog-p332659

Spis Dig Gravid

Af Bjarne Stigsby, speciallæge i gynækologi & Charlotte Hartvig, diætist

Bogen er særligt god for dig, der ønsker at blive gravid, men den kan også sagtens bruges, selvom du ikke ønsker at blive gravid, men bare gerne vil mindske symptomerne. 

Forfatterne anbefaler KISS-kost, som går ud på at sænke insulinniveauet i blodet ved at spise ⅓ fedt, ⅓ protein og ⅓ kulhydrat. Du skal altså spise mere fedt og protein og mindre kulhydrat end normalt. Du skal helt undgå sukker og hvidt brød. 

Bogen indeholder en masse opskrifter, der er nemme at lave og ikke kræver ret meget af dig. Det er nemt at få et overblik over hvilke fødevarer du må / ikke må spise, da fødevarerne er delt op i farverne grøn, gul og rød efter hvad du gerne må spise meget af, ikke må spise for meget af og hvad du skal holde dig helt fra. 

Spis Dig Gravid har hjulpet mange kvinder med at blive gravide og anbefales af de fleste gynækologer og fertilitetsklinikker. 

Køb bogen her:

https://www.gucca.dk/spis-dig-gravid-bog-p253619

Spis Dig I Balance

Af Majbritt L. Engell & Ida Lysdahl Fahrenholtz, kostvejledere

I bogen er der beskrevet en masse informationer om PCO(S) og anbefalinger til hvad du kan gøre for at få din PCO(S) under kontrol. Bogen følger, ligesom Spis Dig Gravid, den insulinsænkende KISS-kost. 

Mæt & Slank Med LCHF af Jane Faerber, kostrådgiver

Denne bog er til dig, der gerne vil spise efter LCHF principperne. 

Køb bogen her:

https://www.gucca.dk/spis-dig-i-balance-bog-p308582

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *